Speciální cviky malých plemen se liší podle stupně zkoušky. Cviky jsou zaměřeny především na pachové práce, nejčastěji spojené s aportováním. U vyšších zkoušek je mezi cviky také vyhledání osoby, tzv. revír.

Níže se zaměřuji na speciální cviky ze dvou nejčastěji skládaných zkoušek – ZMMP a ZMP1.

Druh zkoušky a jaké obsahuje speciální cviky:

ZMMP – základní minimum malých plemen

  • Rozlišování předmětů – pes rozlišuje předmět psovoda mezi dalšími dvěma předměty (každý od jiného pomocníka). V řadě jsou tedy tři předměty a pes má rozpoznat předmět psovoda a ten přinést. Cvik se provádí dvakrát, hned po sobě, jsou tedy vždy připraveny 2 řady předmětů.
  • Vyhledání předmětů – psovod jde prostředkem předem určeného prostoru, na pokyn rozhodčího se zastaví a odhodí předmět, pro který psa následně vyšle, aby ho přinesl. Psa je možné při odhazování přidržovat za obojek. Celkem se takto odhodí 3 předměty (2 látkové, 1 dřevěný), plocha 20×30 kroků (předměty se ohazují do stran vždy po cca 10 krocích a měli by se házet do vzdálenosti maximálně 10 kroků)
  • Vyhledání ztraceného předmětu – psovod jde se psem určeným směrem, na pokyn rozhodčího upustí předmět (aby to pes neviděl). Po 30-ti krocích se zastaví, otočí, dá psovi nasumovat pach kontrolního předmětu z igelitového sáčku a poté psa vyšle k najití a přinesení ztraceného předmětu.

ZMP1 – zkouška malých plemen prvního stupně

  • Rozlišování předmětů – cvik je stejný jako u ZMMP, pouze se zvyšuje počet cizích předmětů – 4 předměty od 4 cizích pomocníků, tzn. předmět psovoda je mezi dalšími 4 různými předměty (každý s jiným pachem). Opět se cvik opakuje dvakrát.
  • Vyhledání předmětů – předměty psovod rozhází do předem určeného prostoru v nepřítomnosti psa. Poté ho vysílá pro předměty. Celkem tři předměty psovoda z různých materiálů (látka, kůže, dřevo), plocha 20×20 kroků
  • Vyhledání ztraceného předmětu – stejné provedení jako u ZMMP, ale na větší vzdálenost – 50 kroků.
  • Vyhledání osoby – vyhledání figuranta v maketě. Obdoba revíru, který se provádí při obranách, pouze s tím rozdílem, že figurant nemá rukáv a v maketě sedí (většinou na židli). Obíhají se dvě makety (v druhé je schován figurant). Pes musí figurant vyštěkávat až do příchodu psovoda, který ho poté odvolá k noze.

Před zahájením každého cviku, kde je přinášení předmětů, dostane pes načichat pach z kontrolního předmětu v sáčku.

Speciální cviky u výše uvedených zkoušek jsou na nácvik poměrně jednoduché a není třeba se jich v žádném případě obávat. Veškerá vyhledávání předmětů (ZMMP, ZMP1) se dělají s předměty psovoda a o to je nácvik jednodušší.

Základem pro výše uvedené cviky (kromě revíru) je aport. Aport se provádí několikrát za sebou a v různých podobách, je proto nezbytné, aby psa aportování bavilo.

Když shrnu množství aportů u zkoušek ZMMP a ZMP:

  • Rozlišování předmětů – 2x aport (+ soustředění při rozlišování)
  • Vyhledání předmětů – 3x aport (+ vyhledávání a přinášení různých materiálů)
  • Vyhledání ztraceného předmětu – 1x aport (na dlouhou vzdálenost, hledání po stopě)
  • Aport během poslušnosti (ZMMP libovolný předmět psovoda, ZMP1 dřevěná činka psovoda)
  = 7x aport (za předpokladu, že pes neaportuje i předměty na stopě, to by bylo + 1 resp. 2 aporty), z toho 6 z nich je pro psa náročnější v tom, že u toho musí vyvinout i určité úsilí, ne jen odběhnou, popadnout a přinést.

  Z tohoto vyplývá, že aport musí pes nejen umět, ale měl by patřit i k jeho oblíbeným cvikům. Jelikož když by pes aport neuměl, nebo nebyl jeho oblíbeným cvikem, tak by se nám na zkouškách (závodech) mohlo velice lehce stát, že nepřijde-li po prvním aportu odměna, tak se pejskovi do dalších aportu nebude chtít (např. neumí-li pejsek aport: nepřijde odměna = asi bylo něco špatně, nebaví-li pejska aport: nepřijde odměna = proč bych chodil pro další)

U zkoušky ZMMP jsou aporty zjednodušeny tím, že pes nemusí s aportem předsedat. Nicméně je dobré pejska naučit s předměty předsedat, aby nám to pak nepřinášelo problémy u vyšších nebo jiných zkoušek.

Jen pro doplnění:

Speciální cviky ZMP2

  • Rozlišování cizích předmětů – postup stejný jako u ZMP1, ale pes rozlišuje cizí předmět (ne předmět psovoda)
  • Vyhledání předmětů – cizí předměty, postup jako u ZMP1, 20×30 kroků
  • Vyhledání ztraceného předmětu – 80 kroků, se psovodem jde i pomocník, který „ztrácí“ předmět a rozhodčí
  • Vyhledání osoby – 4 makety

Speciální cviky ZMP3

  • Rozlišování osoby – pes musí označit osobu na základě načichání z kontrolního předmětu v sáčku (cvik se opakuje 2x)
  • Vyhledání cizích předmětů – na ploše 20×50 kroků, předměty – textil, dřevo, 3 klíče na kovovém kroužku
  • Vyhledání ztraceného předmětu – cizí předmět na 100 kroků
  • Vyhledání osoby – 8 maket

Fotogalerie:


Pokládání předmětů pro rozlišování u ZMP 1 vyžaduje souhru a disciplínu 🙂 🙂 🙂 :